Informacje dla opiekunów praktyk
PROGRAM OGÓLNY PRAKTYK POZAPEDAGOGICZNYCH
dla studentów
filologii germańskiej
UNIWERSYTETU KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ w Krakowie
Kierownik ds. Praktyk Pozapedagogicznych na kierunku Filologia Germańska:
dr Aleksandra Bednarowska
Kontakt: UNIWERSYTET KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ
Instytut Neofilologii
Filologia Germańska
ul. Studencka 5, pok. 31-116 Kraków
Tel. 12 662-6745
E-Mail: aleksandra.bednarowska@up.krakow.pl
INFORMACJE DLA OPIEKUNÓW PRAKTYK:
Student może odbywać praktykę zawodową we wszystkich placówkach państwowych lub prywatnych, w kraju lub za granicą, które umożliwią mu wykonywanie prac zgodnych z profilem kształcenia. Do czynności takich należą na przykład: pomoc w prowadzeniu sekretariatu, tłumaczenia ustne i pisemne, pomoc w organizowaniu różnego typu wymian, umawianie spotkań mailowo czy telefonicznie, wszelkie prace administracyjne leżące w zakresie umiejętności studenta. Praktyki zawodowe są obowiązkowym elementem kształcenia na 3-letnich studiach pierwszego stopnia oraz drugiego stopnia
Celem praktyki jest:
- rozwijanie i pogłębianie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach
- nabywanie i kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej
- przygotowanie studenta do samodzielności i odpowiedzialności za powierzone mu zadania.
PROGRAM PRAKTYKI ZAWODOWEJ
- Zapoznanie z przepisami bhp, ppoż. oraz higieniczno-sanitarnymi obowiązującymi w zakładzie pracy.
Student potrafi:
– wymienić przepisy bhp i ppoż. obowiązujące w zakładzie pracy/przedsiębiorstwie
– omówić krótko regulamin pracy
– scharakteryzować krótko wymogi higieniczno-sanitarne obowiązujące w jednostkach zakładu
– pracować zgodnie z obowiązującymi przepisami bhp i ppoż.
– ocenić stan bezpieczeństwa i higieny w zakładzie/przedsiębiorstwie
- Charakterystyka miejsca praktyki
Student potrafi:
– omówić układ funkcjonalno- przestrzenny firmy/instytucji/biura
– określić zakres świadczonych usług
– przedstawić schemat organizacyjny
– omówić funkcje i obowiązki na poszczególnych stanowiskach pracy
– omówić historię firmy/instytucji/biura
– omówić misję i strategię działalności firmy/instytucji/biura
– przedstawić i omówić starania o politykę jakości
– omówić elementy procesu zarządzania
– omówić etapy procesu zarządzania
– omówić więzi organizacyjne
– omówić hierarchię przedsiębiorstwa
– omówić elementy sprawnego działania
Student:
– definiuje ogólne funkcje planowania
– definiuje etapy planowania (strategiczne, operatywne)
– definiuje i charakteryzuje kulturę organizacyjną
– definiuje i charakteryzuje teorię motywacji
- Obsługa stron
Student potrafi:
– aranżować sytuacje handlowe zgodnie z zaleceniem i charakterem firmy/instytucji/biura
– obsługiwać konsumenta zgodnie z obowiązującymi zasadami
– dobierać odpowiedni serwis obsługi do charakteru usługi
– właściwie powitać gości, przedstawić ofertę handlową oraz przyjąć zamówienie
– przygotować materiały
– rozwiązywać trudne sytuacje w pracy
– utrzymywać porządek na stanowisku pracy
- Sekretariat, recepcja stron, Dział Obsługi Klienta (jeśli istnieje)
Student potrafi:
– scharakteryzować zadania sekretariatu, recepcji, działu obsługi Klienta;
– przygotowywać i przeprowadzić niektóre czynności w pracy sekretariatu, recepcji
– sporządzać kopie druków firmowych;
– obsługiwać podstawowe urządzenia biurowe (fax, kopiarki, skanery, inne maszyny i urządzenia);
– przygotować stanowisko pracy oraz organizować pracę w poszczególnych etapach obsługi administracyjno-biurowej;
– organizować pracę sekretariatu, obiegu informacji w firmie, przedsiębiorstwie;
– zdobyć wiedzę na temat podstawowych narzędzi komputerowych potrzebnych w zarządzaniu i aranżacji danych (programy kalkulacyjne, programy obróbki tekstu, danych, grafiki, bazy danych);
– określić zasady i stosować je w praktyce właściwej obsługi klienta;
- Dział sprzedaży (jeśli istnieje)
Student potrafi:
– realizować politykę rynkowo-handlową oraz strategie przedsiębiorstwa
– sporządzać ofertę handlową dostosowaną do potrzeb Klienta;
– stosować odpowiednie formy promocji i reklamy;
– zawierać umowy z klientami;
– proponować rozwiązania konfliktów.
- Dział finansowo- księgowy (jeśli istnieje)
Student potrafi:
– charakteryzować wybrane zagadnienia prawa pracy
– charakteryzować dokumentację finansowo-księgową
– scharakteryzować podstawy prawne działu finansowo-księgowego