„Über die (Un)Möglichkeit der Katharsis im zeitgenössischen Drama und Theater” – nowa monografia wieloautorska pod redakcją naukową dr Agaty Mireckiej, prof. UKEN oraz prof. Paula Martina Langnera (Uniwersytet Śląski w Opawie)

Über die (Un)Möglichkeit der Katharsis im zeitgenössischen Drama und Theater analizuje w ośmiu studiach przypadku aktualność i zastosowanie pojęcia katharsis we współczesności, ukazując, że wciąż stanowi ono dynamiczną i skutecznie oddziałującą kategorię. Katharsis odgrywa aktualnie kluczową rolę w kontekstach estetycznych, społecznych i politycznych: funkcjonuje jako teoretyczna rama do analizy procesów afektywnych i emocjonalnych, a zarazem jako krytyczne narzędzie refleksji nad przemocą, kulturami pamięci, kryzysami ekologicznymi oraz konfliktami społecznymi.
Na podstawie przykładowych analiz inscenizacji i dramatów – Małych tragedii Kiriłła Sieriebriennikowa, Der Untergang Waltera Jensa, Umarłej klasy Tadeusza Kantora, form teatru biograficznego, forecast: ödipus, living on a damaged planet Thomasa Köcka, Terroru Ferdinanda von Schiracha oraz Lärm. Blindes sehen, Blinde sehen i Rechnitz (Der Würgeengel) Elfriede Jelinek – ukazane zostaje, w jaki sposób współcześnie jest reinterpretowana kategoria katharsis, przekształcana i poddawana krytycznej refleksji.
Tom oferuje wieloaspektowe, naukowe ujęcie pojęcia, które pozostaje kluczowe dla rozumienia współczesnych form wyrazu dramatycznego oraz analizy emocjonalnych, społecznych i politycznych dynamik tekstu i teatru.
Monografia wieloautorska pod redakcją naukową dr Agaty Mireckiej, prof. UKEN oraz prof. Paula Martina Langner (Śląski Uniwersytet w Opawie) ukazała się w wudawnictwie Harrassowitz w Wiesbaden (Niemcy) w grudniu 2025.